28 september 2008

HM-5 Halve van hoogland


Op 21 september werd in Hoogland de halve marathon gelopen. Het was dezelfde dag dat ook de Dam tot Damloop werd gehouden. Ik heb er dit jaar voor gekozen de Dam tot Damloop over te slaan, ten gunste van de Halve van Hoogland. Qua organisatie was de Halve van Hoogland prima in orde, op de fout in de afstand na dan. En, ook veel rustiger (hoewel toch druk genoeg) dan de loop in Amsterdam.

Ik liep deze halve in een shirt van de Dam tot Damloop vorig jaar en ik kreeg daar ook prompt opmerkingen over.

Deze vijfde HM (Ik wil er tien hebben gedaan voor mijn marathon avontuur volgend jaar in Amersfoort) verliep ongeveer zoals de voorgaande. De eerste 10 tot 15 km gaan subliem, en dan komt de vermoeidheid. Ik merkte wel dat ik na een drankpost weer wat opleefde, dus misschien moet ik wat beter drinken....

Die fout in de afstand heb ik (achteraf) al gemerkt bij passage van het 2km bordje. Mijn horloge zat daar zo ver van af dat ik er niet veel van snapte. Ik vertrouwde mijn eigen afstand meting, maar kon me ook niet voorstellen dat het bordje er zover naast stond. Ik hen daar verder niet meer over nagedacht, totdat ik achteraf vernam dat we een verkeerde brug zijn over gestuurd waardoor het parcours 20.6 km was ipv de 21.095 km. Erg jammer natuurlijk, maar dit soort fouten blijven menselijk. De rest van de loop was prima in orde.

Mijn tijd 1:51:17 is dus (helaas) gebaseerd op 20.6 km ipv de normale 21.1 km. Mijn echte tijd wordt hierdoor toch weer wat slechter. Omgerekend zal ik rond de 1:53:30 zitten wanneer het parcours de goede lengte had gehad.

Op zich maakt de tijd me niet veel uit, hoewel een PR (1:50) natuurlijk altijd leuk is. Mijn hoofddoel bij het lopen van de halve marathons is vooral om kilometers in de benen te krijgen voor de marathon volgend jaar...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik denk er sterk over na om ook een Garmin Forerunner te kopen, omdat ik steeds vaker merk dat de afstand niet klopt in wedstrijden. De kilometerpaaltjes kloppen vaak ook niet, zelfs op gecertificeerde parcoursen (6 km op HM Rotterdam zat er compleet naast).

Ik hoop overigens dat je je kritiek eerst hebt overgebracht naar de organisatie voordat je het op je weblog zette. Dat is wel zo netjes (hoor en wederhoor). Misschien dat ze volgend jaar het parcours aanpassen.

Dick de Boer zei

René,
Die niet kloppende afstand wordt bevestigd op de site van de Halve van Hoogland. (Kijk bij de uitslagen). Het is dus niet nodig lijkt mij om dit weer terug te spelen....