06 april 2008

De Halve van Hilversum

Het weer zou slecht worden, regen, sneeuw en slechts 6 graden. Gelukkig viel het allemaal reuze mee! Het weerbericht is niet zo betrouwbaar gezien het weer dat we uiteindelijk hadden: zon, droog en ca 8 graden. Ik heb een tijdje getwijfeld over mijn kleding. Het weerbericht zei: "Lange tight, lange mouwen. Als ik naar buiten keek dacht ik: Kort!

Het is uiteindelijk kort geworden. Maar vóór de loop wel erg koud! Ik heb me in Hilvertshof (dat speciaal voor de deelnemers geopend was) lekker warm gelopen. Rennend door de lege gangen van een gesloten winkelcentrum. Ongeveer een half uur voor de start ben ik naar mijn startvak gegaan.

Ik had mijn horloge ingesteld op een snelheid van 12km/h, met een marge van 0.5km/h. Dit houdt in dat ik een signaal krijg als mijn snelheid onder de 11.5 komt, of boven de 12.5. Dit leek mij mooi om mijn streeftijd van 1:50 ruim te halen. De eerste twee ronden (één van 1100 meter, en één van 10km) gingen fantastisch. Ik moest regelmatig inhouden om niet boven de 12.5 te komen. Dat zou mijn reserves teveel aanspreken. De derde ronde (10km) ging toch wat minder. Mijn horloge heeft wat gebiebt! Sneller, sneller riep het. Maar ik kon niet meer.

Eindtijd 1.52.01, 2 minuten langzamer dan geplanned, maar nog altijd ruim twee minuten sneller dan mijn eerste halve in Weesp vorig jaar (1:54:36).

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Niet slecht die halvemarathontijd, maar ik ben nogal benieuwd naar je blotevoetenavonturen, eigenlijk zou ik je willen vragen om metingen aan je voeten en agillespezen te verrichten, wat ik niet gedaan heb, terwijl ik wel het idee heb dat er een en ander aan het veranderen is.

Groet,

Matthijs.

P.S. Ook ben ik natuurlijk benieuwd hoe je eerste halve marathon zonder schoenen zal gaan, hoeveel sneller dat zal zijn.

Dick de Boer zei

Matthijs,

Wat zou ik dan moeten opmeten aan mijn voeten en achillespezen?

Mijn voeten krijgen (meer) eelt, mijn achillespezen worden langer en sterker. (Maar, dat heb ik niet gemeten...)

En wat wedstrijden betreft: Voorlopig nog niet BV, maar misschien in oktober, de Wolfskamerloop, (5km door het bos) lijkt me een goed begin!

Anoniem zei

Ik heb de indruk dat de omtrek van mijn voorvoet wat is toegenomen en ik zou graag een half jaar geleden een schuifmaat op mijn achillespezen hebben gezet, hij lijkt nu wat dikker dan voorheen.
Wat betreft die wedstrijd, lijkt me een goed begin. maar het bos in october licht wellicht vol met blaadjes waar van alles (eendemossels rozetakjes etc, onder kan liggen)
Vijf kilometer lijkt me een fantastische afstand, kun je tegen die tijd lekker hoog op je voorvoet lopen en lekker vaart maken.
Ik ben benieuwd hoe de combinatie BV en schoenen bij jou verloopt, ik kreeg op een bepaald moment allerelei onheilsboodschappen bij mijn schenen als ik op schoenen liep, die weer verdwenen als ik gewoon op mijn blote voeten ging rennen, en ben dus nu dus min of meer gedwongen geheel blootsvoets geworden.

Groet,

Matthijs.

Dick de Boer zei

Matthijs,

Ik zal eens aan het meten slaan....

Het lijkt me zelf ook wel een interessante vraag.

Dick