16 juni 2008

Vechtloop 2008


Zondag 15 juni liep ik in Weesp (Vechtloop) weer een halve marathon. Bij deze vierde halve zou ik heel bewust vlak proberen te lopen, zie ook hier. Uitgaande van mijn 1:50 bij de Drie Dorpenloop besloot ik weg te gaan op 5:13 per km, net voldoende om weer op 1:50 uit te komen. Het viel niet mee om dit tempo vast te houden in het veld met voorbij scheurende renners, als je even niet oplet ga je te snel.

Met die relatief lage snelheid haalde ik op een gegeven moment wel een paar anderen in, die blijkbaar (veel) te snel waren gestart. De eerste helft ging het best lekker. Ik kwam een minuut te laat aan op het keerpunt (de helft) maar maakte me daar niet al te druk over omdat ik (eigenlijk) voldoende energie over zou moeten hebben om dat weer in te lopen.

'Zou moeten hebben' want dat viel wat tegen. Net als op de Drie Dorpenloop werd het de tweede helft steeds zwaarder. Door opkomende braakneigingen moest ik zelfs gedurende korte tijd even veel langzamer gaan lopen. De tijd werd de slechtste ooit: 1:57:13.

Achteraf ga je denken, wat ging er mis. In ieder geval was ik niet in top conditie, mijn tandvlees licht opgezet, de laatste week was ik wat moe en mijn maag zat (na de wedstrijd) in een knoop. Ik had geen zin in eten. Misschien was dat het. Of misschien heb ik de eerste helft toch te rustig aangedaan...

Nu eerst de vakantie periode. Wat rustig lopen op de blote voeten, en dan in september de vijfde halve marathon in Hoogland. Misschien dat ik ook nog meedoe aan de Obergailtaler Berglauf op mijn vakantie adres. Een loopje van 'slechts' 8km met een stijging van 10%.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik geloof dat je net als ik last hebt van al de weersomslagen van de laatste tijd (warm-koud-warm-koud). Ik hoop dat je niet, net als ik, iets onder de leden hebt.

Een halve marathon is een halve marathon, dus gefeliciteerd met het finishen. Een fijne vakantie en een succesvol terugkeren naar een nieuw hardloopseizoen in september/oktober.

Anoniem zei

Helaas, kan gebeuren. Gewoon overmacht. Door 'vlak' te lopen kan het nooit slechter gaan. Kijk maar naar de toppers, die lopen allemaal vlak. Dit is immers het meest efficient. Volgende keer beter! Deze week liep ik twee PR's maar afgelopen zondag ging het beroerd. Het hardloopleven heeft gewoon pieken en dalen. Het wordt pas erg als je niet onder de twee uur loopt. Voor jouw kunnen dan... En het is beter dan op de bank zitten...

Dick de Boer zei

Rene,
Dat ik niet helemaal fit ben staat wel vast. Ook deze week (na de loop) ben ik niet helemaal top. Maar, echt ziek ben ik ook niet. Beetje verkouden, beetje hoofdpijn....

Anoniem,
Ik ga dat vlak lopen de eerstvolgende HM toch nog eens proberen. Ik hoop dat het dan beter zal gaan. Ik denk dat het eind september wordt, de Halve van Hoogland....