28 augustus 2008

Blote Voeten Emiclear

In mijn hardloopkleren en mijn voeten gestoken in sandalen zat ik in de auto naast mijn dochter die mij naar Amersfoort zou rijden. Waarom ik sandalen aanhad weet ik niet. Ik vond het een beetje gek om meteen al met blote voeten in de auto te gaan zitten. Nut hadden ze niet, ik had al besloten ze uit te trekken voordat ik uit zou stappen.

De Emiclearloop zou de eerste loop worden welke ik op blote voeten wilde volbrengen. Een parcours van 2.5 km, niet te veel om mee te beginnen. Ik lig daarmee aardig op planning want ik besloot begin dit jaar om rond oktober 5km op blote voeten te rennen. Deze 2.5km is een aardige opstap.

Ik voelde nu toch wel enige schroom. Bij mijn trainingen had ik altijd het gevoel dat ik alleen liep en die toevallige passanten die het merkte (of lieten merken) vond ik wel leuk. Nu werd ik daar losgelaten in een gebied met honderden lopers en dan is het toch wel vreemd. Maar de reacties vielen erg mee. Eigenlijk werd er niet gereageerd, althans niet naar mij toe. Ik zag sommige lopers wel naar beneden kijken. De grote nachtmerrie bij zo'n eerste BV loop is wel dat je volkomen afgaat omdat het niet lukt zonder schoenen. Je ziet dan in gedachte al die blikken van: "Moet je maar niet zo gek doen".

Maar, de loop ging voorspoedig. Ik kwam zelfs als eerste aan, op 3 seconden gevolgd door nummer twee. Op zich geen prestatie, omdat ik denk dat de snelle lopers mee liepen met de 10km, of dat ze meer dan één rondje liepen. Aan de tijden is denk ik wel te zien dat slechts twee lopers na één ronde finishte, en daar was ik dus de eerste van. Tijdens de loop hoorde ik veelvuldig de opmerking "Kijk, die meneer is zijn schoenen vergeten...", blijkbaar een soort standaard reactie. Bij de finish klonk er door de luidsprekers : "En daar is onze afrikaan", blijkbaar refererend aan mijn blote voeten, maar mijn huid is erg blank. (En blanke afrikanen hebben geen blote voeten). Maar goed, die man moet natuurlijk ook maar wat improviseren!

Verder had ik van familie en bekende overvloedige belangstelling. Naast mijn vrouw en onze dochter waren ook mijn collega en mijn schoonouders aanwezig. Ook een Chat'n'runner (Loopgek) zag ik hier voor het eerst. De foto's zijn door mijn collega gemaakt.

Nu 'n dag later, kan ik constateren dat mijn voeten vrijwel ongeschonden uit de strijd kwamen.... Daarbij toch een leuke tijd (11:38) oftewel gemiddeld 12.9 km/h.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Ach ja, mensen kunnen niet goed omgaan met dingen die ze niet gewend zijn.

Ik ben blij dat het zo goed gegaan is en hoop dat je de wedstrijdafstand een beetje kunt uitbouwen.

Peter zei

Goed gedaan Dick!! (Maar ik ben wel een beetje jaloers dat je me nu toch nog te snel af bent. Afijn, mijn beurt komt ook nog wel.) Heb je al een volgende loop gepland?

Dick de Boer zei

Peter,

Ik ga eind October de Wolfskamerloop bv doen (5km). Jij gaat voor de 7 heuvelen las ik?

Gek gevoel hoor, BV tussen een heleboel andere lopers....

Caroline zei

Lijkt me wel moeilijk, zo lopen op blote voeten. En vermoeiend... Ikzelf ben nog zo ver niet, ik begin nog maar pas te hardlopen...

Anoniem zei

hoi dick

Super gedaan gewoon lekker doorgaan.
De volgende keer als de loop in het weekend valt loop ik wel mee met die 5 km uiteraard ook op blote voeten. Ik moet namelijk uit limburg komen.Ik zie het wel op je weblog staan.

Groetjes van een barefooter

Dick de Boer zei

Anoniem,
Natuurlijk gezellig met twee Barefooters... Lijkt me leuk. Maar, helemaal vanuit het zuiden naar Huizen? Dat is wel even rijden!

De loop die ik op het oog heb is de Wolfskamerloop op 26 oktober. Zie ook http://www.avzuidwal.nl/index4.htm

Carolien,
Leuk dat je begonnen bent, en gestopt met roken! Een grote stap en een goede beslissing!! Ik zou pas aan blootsvoet denken als je wat langer loopt. Het eist ook veel van de kuiten en de achillespezen. Bij kangzaam opbouwen wordt het wel erg sterk allemaal!

Anoniem zei

hoi dick,

Ja Huizen is indedaad niet naast de deur .Ik dacht dat je meer richting Ede woonde als je een keer in de richting van Ede veenendaal die kanten gaat lopen hoor ik het wel via je Blog

groetjes Karl

Anoniem zei

goh ik lees opeens "overal" dat een aantal bv lopers de zevenheuvelenloop gaan doen, wellicht samen?
zie ook: http://www.oerlopen.nl/index.php?pag=weblog&inh=weblog&id=780&yy=&mm=

Oerloper george.

Dick de Boer zei

George,

Leuk dat ik jou hier ook tref! Zelf doe ik de 7 heuvelen (nog) niet BV, zover ben ik nog niet. Maar peter (http://dijkloper.web-log.nl/dijkloper/) is het van plan. Hij leest hier ook, dus wellicht reageert hij.