25 mei 2008

HM-3, de Drie DorpenLoop


In het kader van mijn geplande marathon, volgend jaar, ga ik wat meer halve marathons lopen. Afgelopen zondag liep ik mijn derde in Kortenhoef bij de Drie DorpenLoop.

De eerste 2:
HM-1 in Weesp (vechtloop) 1:54:36
HM-2 in Hilversum (Nike Hilversum CityRun)1:52:01

Afgelopen zondag:
HM-3 in Kortenhoef: 1:50:28

Zoals gewoonlijk koste de laatste kilometers aanmerkelijk meer moeite. Maar ongemerkt verbetert mijn duurloop vermogen wel. Mijn beste 10Miles liep ik tijdens de Dam tot Damloop van 2006. Ik had toen een eindtijd van 1:28:02. Als ik nu kijk in mijn log van de Drie DorpenLoop ben ik het 10Miles punt gepasseerd op 1:21(!) een verbetering van maar liefst 7 minuten....

Dat het nog niet goed zit met mijn duurvermogen op de HM blijkt wel uit mijn snelheid grafiek.

(Klik op de grafiek voor een grotere weergave)

De blauwe lijn geeft het snelheidsverloop. Vanaf de 10km zakt het behoorlijk in, als ik dat beter volhoud zal 1:45 haalbaar worden.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Dick,

Gefeliciteerd met je mooie tijd bij de 3dorpenloop! Leuke loop, gezelig en mooi parcours. Het was zondag ook prima weer om te lopen. Ik had er graag bij willen zijn, volgend jaar weer een kans.
Succes met je trainingen! Gaaf doel volgend jaar!
Groetjes, Petra S. (40) C'n'R

Dick de Boer zei

Petra,

Bedankt voor je complimenten!

Inderdaad prachtig weer, niet te warm en nog net droog!

Dat doel moet ik wel zien te halen! Ik weet nu weer hoever 21km is Laat staan 42, maar ik ga er voor...

Anoniem zei

Tja, met een halve in 1.50 wordt een hele marathon binnen 4 uur ineens haalbaar. Nog even wat extra tijd er af schaven en je zit ruim onder de 4 uur als verwachte eindtijd volgend jaar juni.

Anoniem zei

Ik ben niet deskundig, maar je zou eens iets minder snel kunnen vertrekken. Op reserve lopen dus. Vanaf halverwege kun je het tempo opvoeren zodat er geen verval is (negatieve split). Wellicht weegt de snellere 2e helft op tegen de iets minder snelle 1e helft.

Kan je tijdens een training uitproberen... Neem bijvoorbeeld het tempo van de 2e helft als uitgangspunt voor de 1e helft.

Uiteraard moet duurvermogen te verbeteren zijn.

"Vlak lopen is volgens mij aan te leren..."

Dick de Boer zei

Anoniem,
Zelf heb ik ook het idee dat ik te snel start. Ik houd mezelf dan ook (met veel moeite) in, het gaat zo makkelijk in het begin.

Ik was van plan (maar na jou advies ga ik dat zeker doen) om me de zondag( HM in Weesp) heel streng aan 5:13 de km te houden. Met dat tempo loop ik precies 1:50 en als ik dan nog over heb is dat de winst. Maar als ik dan inzak wordt het een heel slechte tijd. (Maar, het proberen waard)

Anoniem zei

Het proberen waard lijkt me. Je hebt niets te verliezen. En op zich loop je al een aardige tijd. Kan iets sneller en dat weet je van jezelf. De laatste twee weken enkele PR's aangescherpt. Succes in Weesp!

Anoniem zei

correctie:

"Op reserve lopen" moet natuurlijk "Met enige reserve lopen".

Ik kan niet wachten tot ik je verslag lees... ;-)