31 augustus 2006

De Obergailtaler Berglauf

Op 30 juli dit jaar was ik op vakantie in Oostenrijk. Wij gaan altijd naar dezelfde streek, en ik wist dat daar jaarlijks een aantal renners de plaatselijke berg oprennen. Een ware uitdaging sinds ook ik hardloop.

En daar stond ik dan, om 8 uur 's ochtens tussen de mederenners, klaar voor de monstertocht. Vrouw en dochter waren al met de auto omhoog tot halverwege, om de rest te lopen. Ze zijn extra vroeg vertrokken om optijd voor de finish boven te kunnen zijn. Hierdoor was ik al vrij vroeg bij de inschrijving, en zo ontdekte ik nog enkele nederlanders. Twee van hen stonden zelfs op dezelfde camping! Eén van die twee claimde zeker laatste te worden, een claim die ik zelf ook deed. Achteraf zou blijken dat we beide laatste zouden zijn, hij in de M40 categorie, en ik in de M50 categorie.

Dank zij mijn testrun welke ik de woensdag vóór deze run had gedaan, wist ik dat je zeer rustig omhoog moet rennen, omdat je anders jezelf volkomen stuk loopt. Dat hield ik goed in gedachte. De eerste paar km waren vlak en de complete groep van zo'n 95 lopers liepen als groep naar de voet van de berg met zo'n 11 km/h. Omdat ik mijzelf niets inbeeldde over de eindtijd was ik al achter in de groep gestart. Een goede gewoonte in de loopsport, zo hoef je elkaar niet te passeren. De snelle vooraan, de langzame lopers achteraan.

Toen de berg op. Hier haalde ik al snel wat lopers in die beslist te snel gestart waren. Maar, erg snel ging ik zelf ook niet. De andere nederlander welke ook als laatste zou eindigen heb ik nog lang vóór mij gezien, maar de afstand werd steeds groter. Rennen tegen een berg op is een apparte ervaring. Je haalt gewoon geen snelheid, met 6 à 7 km/h moet je al blij zijn, op vlak terrein is dit net iets sneller dan wandelen!!

Maar, de run ging beter dan de testrun van 3 dagen geleden. Ik kwam aan op 1 uur, 14 minuten en nog wat seconden. Vlak voor de finish maakte mijn dochter een foto.

Ik ben geeindigd als nummer 7 van de totaal 7 mannen van 50 tot 60 jaar. Laatste dus, maar niet 15 minuten ná de voorlaatste, waar ik eerst een beetje bang voor was. In het totale veld waren er nog ca 10 lopers die na mij eindigde. Ik ben dus tevreden..

Hier een link naar de berglauf (Österreichischer Alpenverein)

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk om te lezen. Ik ga dit jaar naar oostenrijk op vakantie, naar "camping lampele" bij de ossiacher see en hoop deze loop te kunnen doen. Nog even uitzoeken hoe ver het van de camping vandaan is. En of er nog meer lopen zijn in de periode 17 juli t/m 2 aug.

Stefan v.H.