04 december 2007

Mijn voeten

Het moest er van komen. Ik had deze stap al lang in mijn hoofd zitten, en nu was het dan zover. Ik had vanavond weinig tijd voor mijn training en dat was voor mij de kans om slechts een héél klein rondje te lopen op blote voeten.

Wel, het was toch wel een geweldige ervaring. Niet dat ik het ruwe asfalt lekker vond, of de ongelijke klinkers uit de stoep. Het gras was wel lekker, maar daar was ik weer erg bang voor honden drollen.... Een en al ellende zou je zeggen...

Nee, buiten die relatief kleine ongemakken was er de geweldige ervaring. Het vrije gevoel dat het geeft, en de ongelooflijk soepele gang die ik had. Op schoenen loop ik sinds een paar maanden met moeite op mijn middenvoet, dus niet op de hakken. Maar nu ik op blote voeten liep, had ik een bijna perfecte voorvoet landing. Ik denk dat blote voeten lopen erg goed is voor de techniek.

Ik houd jullie op de hoogte!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha, ik ken je van dat ene forum, en die andere ;-)

Pas maar op met het lopen op blote voeten. Het kan lange tijd goed gaan, maar dan...

Ik heb twee jaar geleden geprobeerd op die lichte Puma's H-Street te lopen. Zeer dun zooltje en je moet inderdaad ook op de bal van je voet lopen.

Dat ging goed en voelde zeer prettig aan. Je wordt opnieuw geboren en voelt je weer kind. Zelfs afstanden van zo'n 15 KM liep ik erop.

Maar dan opeens ben je meer dan een half jaar uit de running door een gigantische overbelasting. Tijdens een loopje van 13 KM zwollen mijn voeten gigantisch op. Ik paste niet meer in normale schoenen. Staan op de voeten (de volgende dag) haast niet meer mogelijk, hardlopen uitgesloten.

Dus, de moraal van het verhaal... Beperk de afstanden tot 5 KM. Wissel af met schoenen, zeker in het begin. Je bent ook niet meer de jongste. En waarom zou je eigenlijk risico lopen? Je zou Puma H-Street kunnen proberen om je voeten toch enige bescherming te geven.

Overigens loop ik nu weer op Asics GT-2120. De beste schoenen die ik ooit heb gehad. Ik verlang nog wel eens terug naar de Puma's, maar durf niet zo goed...

Informeer bij:
runningbarefoot.org
oerlopen.nl
hoe je de dingen het beste aanpakt.

Anoniem zei

Oh ja, en dan heb ik het nog niet eens over rugklachten die zich tegelijkertijd hebben ontwikkeld. Die zijn nu een stuk minder, maar nog wel aanwezig.

Ik ben 40 plus, jij een stukje ouder...

Dick de Boer zei

Beste anoniem,
(Ik ben wel benieuwd wie je bent van beide forums. Ik heb wel een idee, maar zal dat ivm privacy niet noemen.)

Ik neem je waarschuwing ter harte. Ik ben altijd erg voorzichtig geweest met hardlopen, en blessures is het laatste waar ik op zit te wachten.

Maar ik ben nog lang niet toe aan de 5km, dus ik kan zeker nog een tijdje voort!

Groeten,
Dick

Anoniem zei

Nee, ik ben écht anoniem. Het ene forum lees ik alleen. Je kent me van het Sinterklaasrijmpje en de vermelding van je weblog. Maar ik heb topics laten verwijderen.

Zo nu en dan wissel ik van alias om maar niet te Googlen te zijn :-)) Bovendien heb ik geen blog. Stel je eens voor...

Mocht ik je een keer tegenkomen dan zal ik je vriendelijk gedag zeggen...

Veel loopplezier!