09 januari 2008

Mijn Polar moet weg

Het klinkt ondankbaar, mijn beide Polars hebben het altijd goed gedaan.... Eerst de RS200sd, het instap model, later de S625X, (destijds) het topmodel van Polar.

Mijn besluit om blootsvoet te gaan lopen staat vast, en de consequentie daarvan is dat ik geen footpod meer kan gebruiken. Eigenlijk is dat wel heel jammer. Maar ik verkeer in tweestrijd. Hoe belangrijk is snelheid als je de geneugtes van BV-lopen ervaart???

Of laat ik mijn techniek verslaving niet voor wat het is, en ga ik af op bv de forerunner 405? Ontegenzeggelijk een mooi apparaat, ook al heeft het de nadelen van GPS-snelheidsmeting. De 405 maakt gebruik van de nieuwste sirf chipset, wel een garantie voor optimale gevoeligheid, en dus maximale nauwkeurigheid.

Als ik geen snelheid meer zou willen meten, zal ik toch aan een HSM moeten. Ik had natuurlijk de S625X alleen als hartslagmeter kunnen inzetten, maar ik vond dat dat geen recht doet aan dit prachtige apparaat....

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Eehm, die GPS komt er wel. Ondanks dat je overal zo de footpod propageerde.

Zet het GPS schermpje gewoon op gemiddeld tempo én ronde tempo (laatste 1 KM). Zo is het zeer goed te doen en vervalt de kritiek wat betreft onnauwkeurige actuele snelheid.

Een nadeel van de nieuwe Garmin vind ik het kleine schermpje. Kan je er ook tegelijkertijd 4 datavelden op tonen (gem. tempo, rondetempo, hartslag, afstand)? Ik zou dus niet mijn FR305 ervoor willen ruilen. Met de FR305 hoeft bij mij de bril niet op tijdens hardlopen ;-)

Overigens voorspel ik dat je ooit met GPS én op schoenen loopt. Blote voeten lopen lekker, maar ernstige blessures liggen op de loer. Of je maakt niet genoeg kilometers zodat conditie achteruit gaat, óf je maakt te veel waardoor er -zonder het te merken- blessures ontstaan...

"Wij zijn maar simpele westerse mensen die dankbaar mogen zijn dat we nog kunnen hardlopen. Dankzij de beschaving. Laten we het dus niet al te gek maken."

En wat betreft het thema...

Dick de Boer zei

Anoniem,
Wat je schrijft stelt me niet erg gerust hoor... Gemiddelde per km?? Dat ben ik beslist beter gewent!

Maar goed, zolang ik geen footpod kan bevestigen zal ik me moeten behelpen (zo zie ik het echt!)

Wat de blote voeten betreft... De tijd zal het leren. Maar als ik weer schoenen aanheb, zit er snel weer een foorpod op ;-)

Groeten,
Dick

Anoniem zei

Zoals met alles: probeer het eerst eens uit. Het kan niet zo zijn dat Forerunnerlopers allemaal ontevreden zijn. De gemiddelde rondetijd is de tijd in die ronde. De afstand van een ronde kan je zelf instellen.

Het gemiddelde is vanaf de eerste meter in die ronde en gaat zo door. In het begin zijn de fluctuaties groter dan aan het eind. Stel ik me zo voor. Dat is geen probleem want je ziet vrij snel of je langzamer of sneller moet lopen. Je gelooft me vast niet, maar ik kan mijn ronden bijna op de seconde plannen zonder kunstgrepen.

De beste oplossing voor jou is dan toch een footpod vastbinden aan de grote teen. Koop daarvoor veters bij rodeveters.nl, en dan dient een footpod ergens toe, haha. Een footpod is per definitie onnauwkeurig. Callibratie is vereist bij andere schoenen en zelfs onderweg bij verschillend terrein, verschillend tempo en andere looppas. Die dingen zijn ook geen gezicht trouwens.

Neem gewoon een FR305, binnenkort misschien goedkoper. De nieuwe doe je toch niet om overdag, de letters Garmin staan op een plek waar ik liever gewoon een display zou hebben... Succes met de keuze!

Ander thema? :-))

Anoniem zei

En nog iets. Als we het over een rondeafstand van een kilometer hebben. Hoeveel verschillende tempo's loop je binnen een kilometer? Als je vrij constant loopt zal de afwijking helemaal te verwaarlozen zijn. Je kan apart interval programmeren. Hoe is het succes van de Forerunner te verklaren? Nooit van iemand vernomen dat hij/zij spijt heeft. Het is meer een instelling/houding of iemand met GPS wil lopen. Geen apparaat is perfect. Perfect zijn de lopers die die moderne rotzooi niet nodig hebben. Geldt ook voor schoenen. Dat zijn toppers, wij doen er niet zoveel toe.

Dick de Boer zei

Anoniem,
Ik weet niet of je me nu zit te stangen... Maar de nauwkeurigheid van een niet gekalibreerde footpod is 97%. Een GPS komt op 98% en een (goed) gekalibreerde footpod op 99%. Ze doen dus niet voor elkaar onder (wat dat betreft)

Dat over smaak niet te twisten valt (Je vindt mijn site oerlelijk) blijkt ook nu weer. Ik vind de FR305 écht niet mooi, veel te opzichtig. Daarom ben ik zo enthousiast over de 405.

Ik gebruik mijn snelheidsmeter om tijdens interval een maat te hebben. Ik weet hoe snel ik moet lopen voor extensieve en intensieve intervallen. Het is dan makkelijk dat ik dat meteen kan zien...

Maar ik sta open voor GPS hoor. Ik besef dat als ik het geprobeerd heb, dat ik dan echt pas wat kan zeggen. Als je mijn blog blijft volgen zul je mijn mening tzt lezen.

Groeten,
Dick

Anoniem zei

Nee, ik zal je nooit stangen op je eigen blog. Daar zijn forums voor, waar ik niet meer zo vaak kom. Nu heb ik gewoon RSS abonnementen op diverse blogs lopen.

Laatste reactie op dit onderwerp. Als je snel genoeg loopt is een FR305 niet opzichtig. Een puist op de schoen, dat is pas opzichtig! Zou een reden zijn om ook zonder schoenen te lopen.

Je ziet dat smaken verschillen. Een FR305 is geen miskoop. Ik zie geen voordelen van de 405, sterker nog, je kan bepaalde dingen niet wat met de FR305 wel kan.

De letters op de FR305 zijn groot en duidelijk. Jij bent ook brildragend dus...

Anoniem zei

Ik zat nog even te denken... ;-)

Kan je niet van iemand een Garmin FRx05 lenen? Dan kan je kijken of het echt (n)iets voor je is. Ik woon te ver bij je vandaan. Kan je niet iets via Chat'n'Run regelen?

Het is maar voor een dag of twee. Desnoods via Garmin of een winkel? Als reviewer wat veel hardlopende webloggers doen. Of als potentieel koper.

Kan een footpod niet in een strak zakje (klittenband) om de enkel worden gedragen? Zoiets om sleutels in te doen?

Dick de Boer zei

Anoniem,
Leuk dat je met me meedenkt. Het idee van een footpod in een klittenband tasje is misschien wel wat...

Een frx05 reviewen gaat denk ik niet lukken, zo groot is mijn lezers publiek niet.... En lenen is misschien een optie. Maar er van uitgaande dat ik GPS moet nemen, weet ik eigenlijk dat ik van garmin geen spijt krijg. Dus wat dat betreft ben ik niet bang. Ik ben eigenlijk bang voor de (door mij vermeende) nadelen van GPS in het algemeen.

De reden dat ik enthousiast ben voor de 405 is ook het gebruik van de sirf chipset. Hiermee worden de satellieten beter ontvangen, en beter ontvangen bij GPS is ook nauwkeuriger. Ik hoop dat dat zijn weerslag zal vinden in de betrouwbaarheid van de actuele snelheid...

Ik ga eerst eens knutselen met telefoon of sleutel tasjes...

Anoniem zei

De gehele FRx05 serie heeft een SiRF Star III chipset (i.t.t. FRx01.

Draadloos gegevens uitwisselen bij 405 is leuk, maar draadloos opladen gaat nog niet. Wat is dan het voordeel?

Je kan altijd nog een footpod erbij kopen ;-) Als je aan footpods gehecht bent. Of draag een dummy om je andere pols, gnif.

Footpod om je enkel. Zou zeker kunnen, maar ik denk dat er geen speling mag zijn i.v.m. cadans. Ook zal de richting uitmaken. Wellicht iets van elastiek (mag niet knellen).

Blogger hack:
http://labnol.blogspot.com/2007/01/how-to-hide-blogger-navbar-in-new.html

Zo haal je de navigation bar weg, dat is alvast een begin...