19 september 2008

Hardlopen, diabetes en blote voeten

Mooie combinatie. Hardlopen en diabetes gaat uitstekend. Zelf heb ik diabetes sinds 2000 en heb erg veel profijt van het hardlopen. Zo kon ik twee jaar geleden (zie hier) ophouden met de medicijnen door de intensieve beweging van het hardlopen.

Hardlopen en blote voeten is een iets minder voor de hand liggend fenomeen. Het is wel in opkomst. Doordat je je spieren en pezen van je voeten veel beter gebruikt raken zij veel beter getraind. Voordat ik met blote voeten ging rennen had ik met de regelmaat van de klok achillespees klachten. Niet heel ernstig, maar wel net genoeg om bezorgd te zijn. Ik heb hierover ook in deze blog geschreven. Sinds ik op blote voeten loop (op dit moment alleen nog korte stukken van ca 3 tot 4 km) belast ik mijn achillespees beslist zwaarder, maar de klachten zijn over.

De combinatie diabetes en blote voeten is vloeken in de kerk. Dat mag absoluut niet. Zeggen ze. Ik vraag me af waarom. Het gevoel in mijn voeten is nog goed, en dat is natuurlijk wel een voorwaarde. Ik denk dat ook mijn voeten er wel beter van worden. Ik moet wel uitkijken voor wondjes die niet over gaan, maar daar let ik dan ook op.

Nog wel een opmerking naar mijn hardlopende mede-diabeet. Ga toch maar niet zonder overleg met de arts op blote voeten lopen! Zelf ben ik nogal eigenwijs wat dit betreft, maar ik heb het mijn huisarts wel verteld. Ik ben er zelf van overtuigd dat je voeten er nooit slechter van worden als je ze goed en intensief gebruikt. Maar de tijd zal het leren.

Zondag ga ik weer een halve marathon in Hoogland lopen, maar dat doe ik nog wel met mijn schoenen aan! Na het weekend zal ik daar verslag van doen!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Er is natuurlijk nog wat tussen blote voeten en hardloopschoenen. Kijk maar eens wat Martine Hofstede heeft gevonden (Newton hardloopschoenen, dd 15 september 2008).

Zie: http://runtodream.web-log.nl/runtodream/2008/09/newton-hardloop.html

Anoniem zei

Beste Dick
volgens mij kun je nog winst halen door de omstelling van je voeding,
zie:www.oerlopen.nl/index.php?pag=home&inh=home&art=811 en het is natuurlijk geweldig dat je dit resultaat tav je diabetes al gehaald hebt!

Anoniem zei

Volgens mij is er helemaal niets tussen blote voeten en hardloopschoenen...van welke aard dan ook.....ik heb ze allemaal uitgeprobeerd (vanwege de winterkou)van Nike Free tot Vibram en Newton tot Tai Chi schoentjes Feelmax etc etc, maar er gaat niets boven het directe gevoel van de voeten op de aarde/de grond. In alle schoenen worden je voeten voor de gek gehouden en wordt je belangrijke informatie onthouden....dat wil niet zeggen dat ik tegen die schoenen ben, helemaal niet, ik loop zelf op de Nike Free als het niet anders kan..maar het zijn allemaal pogingen om een beetje zwanger te zijn en dat kan dus niet!