03 juni 2008

Interval op balletschoenen

Met al dat marathon gedoe verlies ik mijn doel niet uit het oog! Het lopen op blote voeten pak ik op dit moment van twee kanten aan, ik wandel blootvoets om mijn voetzolen te sterken en ik doe mijn (korte) trainingen op balletschoenen. (Schoenenreus, 2.50 euro) In de loop van de komende maand(en) moet ik in staat zijn om ongeschonden 4km zonder schoenen te rennen!

Ik vond in een oude Runner's een artikeltje waar een methode stond om in korte tijd veel conditie op te bouwen:

  • Inlopen
  • 20 seconden voluit lopen
  • 10 seconden uitrusten
  • 1 minuut dribbelen
  • Laatste 3 stappen X maal herhalen
  • Uitlopen
Dit leek me een aardig experiment om op mijn balletschoenen te proberen! De training verliep voorspoedig, geen last van mijn voetzolen, geen spierpijn in de kuiten de volgende dag.

Maar dan het fantastische gevoel van het vliegen over het pad. Op schoenen had ik al wel eens eerder zo snel gelopen, maar nu had ik echt heel kort grondcontact. Slechts een tikje van de voorvoet op de grond. De 20 seconden waren eigenlijk voorbij voordat ik er erg in had en ik ga beslist proberen die tijd langer te maken.....

Ik ben denk ik een van de weinigen (zo niet enige) met een snelheid sensor op de balletschoenen. Ik bereikte snelheden van 16 tot 17 km/h. Nog niet de snelheid van Lornah op een marathon, maar toch...

Het gaat dus steeds beter! Maar nu eerst naar HM-4, de halve marathon in Weesp.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb die schoentjes ook gekocht, lopen wel lekker, volgens mij ben je wat dit betreft goed bezig, lijkt me ook erg goed om je spieren en botten in je voet sterker te maken. Ga dit traininkje wellicht zelf binnenkort ook proberen. Misschien moet je dan ook op zoolvriendelijk asfalt dit eens 1 zo'n cyclus q op blote voeten proberen, maar dan wellicht niet 20 seconden voluit, maar dertig seconden gecontroleerd hard. en enigszins rustig optrekken.

Matthijs.