30 augustus 2006

Hoe het begon

Via mijn ziektekosten verzekering (Zilveren Kruis) kreeg ik een aanbod om tegen gereduceerd tarief mee te doen aan de hardloop clinic van start to run. Omdat ik er zelf van overtuigd ben dat bewegen erg gezond is, én omdat hardlopen mij ook wel leuk leek, ben ik dit gaan doen.

Mijn eerste clinics waren in september 2005. Op het moment dat ik dit schrijf dus ongeveer een jaar geleden. Het totale start to run programma bestond uit twee maal 6 clinics van ongeveer 90 minuten. De eerste serie van 6 in september, de tweede serie van 6 in maart daarop volgend.

Het hardlopen beviel mij vanaf het begin goed. Je begint erg voorzichtig, slechts één minuut hardlopen, gevolgd door één minuut wandelen, en dat een keer of 10 achter elkaar. Destijds was dat al een hele opgave, hoewel ik het redelijk kon volhouden doordat ik met (race)fietsen een redelijke conditie had opgebouwd. Na de eerste serie van 6 clinics was ik zover om mijn eerste (5km) wedstrijd te lopen. Ik deed mee aan de wolfskamerloop in oktober 2005.

Tussen de clinics in september en die van maart ben ik consequent doorgegaan met 3x per week trainen. In maart was ik al duidelijk geen beginner meer maar deed toch mee met de start to run serie van maart. Hier heb ik veel geleerd met betrekking tot een juiste houding en looptechniek. Lees de rest van mijn verslagen om een indruk te krijgen van mijn nieuwe maar wel zeer positieve verslaving!

Geen opmerkingen: