30 augustus 2006

Terugblik op de vechtloop 2 juli 2006


En toen was het 2 juli, 1400 uur. Nadat de jeugd en de korte afstanden om exact 1400 uur waren vertrokken, gingen de lange afstanden (10, 15 en 21) 2 minuten later van start.

Ondanks de temperatuur liep ik de eerste km's lekker. Maar wat en vergissing! Ik had al eerder met mezelf afgesproken dat ik met deze temperatuur niet sneller dan 10-11 moest lopen. Maar het ging goed, en ik lied me door het veld meeslepen.... Ik zat dik boven de 11, sommige stukken zelfs boven de 12! Ik moest dat na een km of 5 bezuren. Mijn hartslag dreigde boven de verzuringsgrens te komen, ik moest dus kiezen, nu een stuk langzamer gaan lopen, of over een aantal minuten volledig stuk zitten.

Ik koos dus voor langzamer gaan. Na 6.8 km, de derde drinkpost. De eerste drinkpost had ik gemist, dat wil zeggen ik liep er wel langs, maar had niet op tijd door hoe het werkte. De tweede drinkpost scoorde ik inderdaad een bekertje water, om er vervolgens achter te komen dat je écht niet kunt drinken en lopen tegelijk. Deze derde drinkpost besloot ik het er van te 'nemen'. Gewoon gestopt en heerlijk wat water naar binnen gewerkt... Tijdens zo'n stop keldert je gemiddelde natuurlijk onmiddelijk, maar je lichaam herstelt ook weer wat (door het stilstaan) waardoor je later weer wat makkelijker (en sneller) loopt.

Ook de daarop volgende drinkpost (op zo'n 8km) Heb ik gepauzeerd. Daarna in een (langzame )run naar de finish. Nog even de schijn opgehouden toen ik langs de fotograaf kwam, maar ik was aardig stuk. Resultaat: 1:39:30 terwijl mijn streeftijd 1:20:00 was!!!

Niet bepaald een succes dus. Ik had zeker langzamer moeten starten om dit lagere snelheid langer vol te kunnen houden. Ik denk dat dan 10km/h mogelijk geweest zou kunnen zijn. Nu zit ik net iets boven de 9.

Uit de voorlopige uitslag sta ik binnen de 15km-mannen op de 39e plaast (van de 49). Ik ben toch blij met het resultaat. Ik denk da

Geen opmerkingen: