05 februari 2008

Stapje voor stapje

Deze titel is figuurlijk bedoeld, hoewel, hardlopen doe je natuurlijk altijd stapje voor stapje.

De afgelopen twee weken heb ik weer regelmatig op mijn waterschoenen gelopen. Dit gaat wel ten koste van mijn normale trainingsomvang, normaal zo'n 30km per week. De laatste twee keer heb ik geen last meer gehad van mijn kuiten. Ook mijn voetzolen (die het in die dunne waterschoenen ook moeilijk hadden) houden zich tegenwoordig een stuk beter. Dat is het goede nieuws.

Wat minder is die vermaledijde achillespees. De laatste twee keer speelde de rechter pees behoorlijk op. De dag na het lopen is hij pijnlijk bij aanraken maar hij herstelt wel weer vrij vlot. Ik doe er oefeningen om hem sterker te krijgen. Het gevolg is wel dat ik qua trainingsomvang behoorlijk heb ingeleverd. Een waterschoenen training is op het moment nog maar 4km, met daarbij regelmatig wandelen. De dagen dat ik op mijn hoge-hakken-schoenen loop doe ik dat om mijn achillespees wat te ontzien en loop ik eigenlijk ook maar 4km. Met drie trainingen zit ik dus op slechts 12km!

Er is dus vooruitgang (kuiten, voetzolen) maar ik moet erg voorzichtig blijven omdat ik niet op blessures zit te wachten. Er zal toch een tijd komen dat ook mijn achillespees een beetje snapt wat er van hem verwacht wordt??? En dat ik zo' prachtige zweef fase krijg, zoals op de foto?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat je sterk inboet op de trainingsomvang heb ik al eens gezegd. Dit kan nog wel maanden of zelfs jaren duren.

Zouden de achillespezen op jouw leeftijd zich daadwerkelijk nog aanpassen? Of moeten ze gewoon herstellen na iedere training? Verslechtert de conditie van de pezen niet ongemerkt?

Neem een maand rust en bouw het voorzichtig op met schoenen...

Dick de Boer zei

Anoniem,
Ik zat al op je reactie te wachten...;-)

Die achilles problemen zitten me inderdaad niet lekker, maar die ongelooflijke pijn in mijn kuiten is ook over gegaan... Ik blijf geloven in mijn lijf (en het lichaam in het algemeen).

Maar ik blijf het kritisch volgen, en als het niet lukt dan lukt het niet. Maar nu is het nog te vroeg...

Groeten,
Dick