19 februari 2008

Bloed, zonder zweet en tranen

Vanavond was het weer zover, een rondje op de blote voeten. Wat bezielt een mens vraagt u zich af. Zelf doe ik dat soms ook. Maar het loopt wel héél erg lekker.

Ik loop in het Gooi, daar zeggen mensen niet zo snel wat ze denken. Een paar keer passeerde ik mensen die als het ware stiekem een beetje naar beneden keken, maar toch ook weer strak voor zich uit. "Wat ik hier zie is gek" hoor je ze denken, maar ze zeggen niets. Eigenlijk wel jammer, ik vind het best leuk om over te praten. (Maar daarvoor heb ik natuurlijk deze blog.) Dit stilzwijgen werd verbroken door twee kleine jochies. Een eindje achter mij hoorde ik ze opeens roepen: "Moet je kijken, hij loopt op blote voeten!". Ik vind dat wel leuk, kinderen zijn spontaan.

Mijn voetzolen vonden het wat minder. Ik heb langer gelopen dan vorige week, en ook langer aan één stuk. Het rondje van vanavond was denk ruim 3,5 km. Ik ben getrakteerd op twee grote blaren onder de bal van mijn beide voeten. Het lopen (wandelen) is nu bijna onmogelijk. Er zit ook een snee of kloof onder mijn grote teen. Het bloed uit de titel. Zweten doe ik niet op deze korte runnetjes, en huilen natuurlijk helemaal niet.

Volgende keer dus iets minder van stapel lopen. Mijn voetzolen (ik loop eigenlijk pas voor de tweede keer écht op blote voeten) hebben ook tijd nodig!

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoe voelen de eerste zonnestralen aan op die blote voeten van je? Je moet wel een sterke wil hebben om door te gaan. Of is het iets anders? Hihi.

Misschien moet je eens informeren bij:
http://runningbarefoot.org/ en
http://barefootted.com/
hoe zij het hebben aangepakt.

Als je die foto's ziet van Ted dan is dat wel iets om jaloers op te worden. Zou ik dan toch ook maar weer? Maar niet iedereen heeft zo'n sterk gestel. Niet ieder huis blijft immers overeind na een aardbeving.

Mijn schoenen zitten weer over de 1000 KM en ik denk zo lang wacht met vervangen dat ik praktisch op mijn eigen zolen loop :-) Een groter probleem momenteel is mijn rug.

Anoniem zei

Oeps, wat foutjes in de laatste alinea. Forgive me.

Waarom probeer je het niet op de Vibram FiveFingers?

Volgens die Ted, en hij kan het weten:

"[..] I wanted to demonstrate that training with FFs (which I did) did not cause me to loose my capacity to run barefoot. The mechanics are nearly identical, with the FFs giving a sense of security and some gentle cushioning that does not cause the foot to loose the feel of the terrain."

Het is geheel aan U!

Dick de Boer zei

Anoniem,
Die FiveFingers lijken me wel wat, maar ik zou ze eerst willen passen.... Weet jij of en waar ze in Nederland te koop zijn?

Ik heb de laatste keer (nu een week geleden) mijn voetzolen wat teveel belast. Ze zijn (nog steeds) niet helemaal geheeld. Ben dus iets te hard van stapel gelopen.

En wat de rug betreft: Ik ben natuurlijk niet deskundig, maar met een goede voorvoetlanding heb je veel meer vering dan met welke schoen dan ook. Je moet langzaam opbouwen anders gaan je kuiten of pezen eraan! (Maardat weet je zelf denk ik ook..)

Anoniem zei

NL: nada, noppes, naks geloof ik
BE: hikeaway.be, info@hikeaway.be
DE: globetrotter.de, barfusslaufen.com
IT: lizardfootwear.com

Geen ouderwetse winkels. Wel ouderwetse prijsafspraken.

Eigenlijk doe ik niets anders dan lichtjes lopen (voorvoet en middenvoet). Voetstappen mag je mijns inziens niet horen. Omdat het vroeger mis ging, draag ik gewone schoenen. De Puma H-Streets liggen in de kast. Misschien dat ik het binnenkort weer eens probeer.

Oerlopen.nl ken je waarschijnlijk al. Staat ook veel info op. Als je al die links op je blog zet, komt er misschien een 'beweging' op gang. ;-)

Je kan ook een 'blotevoetenpad' aanleggen. Daar hoef je geen priester voor te zijn.

zie: www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=g7ah350a
www.blotevoetenpad.nl

Mocht hardlopen op blote voeten niet gaan, dan is dat misschien een idee.

Anoniem zei

Zelf loop ik nu tamelijk moeiteloos op blote voeten. Ik heb dit geleidelijk aangepakt. veel wandelen, (maar dat is nu wat koud, en vooral intervallen daarnaast.)
Je spieren en pezen worden anders belast en dat moet getraind worden. Spieren train je beter op het kortere fellere werk dan bij het duurlopen, terwijl allerlei overbelastingsverschijnselen minder optreden.
Ook is het erg belangrijk om goed te landen, Ik begrijp niet waar je die blaren vandaan haalt, maar het klinkt als een foute landing, er moet wel haast ergens iets schuren. Misschien moet je eerst wandelen en dit afwisselen met 200 meters rennen, waarbij je je vooral op de techniek concentreert.
Ik ben begonnen met hele korte stukjes, 200 meter,
Maar na zes weken durfde ik het aan met mijn kuiten en liep ikzomaar een kilometer in 3. 52 terwijl ik een week daarvoor op de intervaltraining met moeite 4 minuten haalde.
Het duurlopen bleek voor mij wat moeilijker, dat neemt gewoon wat meer tijd in beslag. Mijn kuiten moeten daar wat meer aan wennen, maar dat valt gewoon te trainen, Neem de tijd

Dick de Boer zei

Anoniem,
Mijn kuiten en achillespezen zijn inmiddels helemaal gewend. Op het (redelijk) korte stuk dat ik loop heb ik er geen last van.

Die blaren komen volgens mij gewoon van de ruwe straat en tegels. Mijn voetzolen zijn wat dit betreft helemaal niets gewend. Zelf heb ik niet de indruk dat ik verkeerd land, ik kom terecht op de bal van de voet en zak dan door tot net (of net niet) op de hak. Daarna zorgt de vering van de pezen voor de omgekeerde beweging. Kan hier nog wat fout gaan?

Ben jij dezelfde 'anoniem' als de anoniem van een aantal berichten geleden? Het praat wat lastig als ik niet weet wie je bent....

Maar bedankt voor je reactie. De linken die je eerder gaf kende ik al, en ik lees daar ook regelmatig.

Dick de Boer zei

PS Ik heb de linken toegevoegd op de site-bar.

Anoniem zei

Nee, dit was een andere anoniem. Dit zei de eerste anoniem die overigens sinds kinderjaren niet meer blootvoets op straat is geweest. Wel rennend op lichte schoenen.

Anoniem zei

Hier nog even de eerste anoniem :-)

Wat de kuiten betreft. Mijn kuiten konden op een gegeven moment 15 kilometer aan op lichte schoenen (Puma H-Street). Toen ging het plotseling fout. Beide voeten waren ineens opgezwollen en zeer pijnlijk om op te staan. Dit maakte hardlopen maanden onmogelijk. Wat ik wil zeggen is dat er onzichtbare beschadigingen kunnen zijn.

Op blote voeten lopen lijkt me niet geheel zonder gevaar. Hoe zit het met roestige spijkers en de kans op bloedvergiftiging? Of andere beschadigingen. Een beetje bescherming lijkt me gewenst.

Ook als je op de bal van de voet landt, kan er natuurlijk wrijving zijn. Het landen kan 'slepend' geschieden. De huid beweegt waardoor wrijving op andere plaatsen ontstaat.

Hoe zit het trouwens met de GPS? Al iets besloten? De laatste maand ervaar ik toch wel grote afwijkingen in het rondetempo (FR305). Daarvoor nooit last van gehad. De meting binnen de eerste 50 meter (van iedere ronde) is erg onbetrouwbaar. Zou het aan de bewolking/atmosfeer liggen? Of een andere fix?

Feit blijft dat ik iedere ronde/kilometer tot op de seconde kan plannen. Je gaat namelijk niet twee keer zo snel of langzaam lopen als de GPS afwijkt...

Anoniem zei

Zie runners.meetingpoint.nl topic vijfvinger schoenen. Onder pseudoniem 10 tenen nieuw leven ingeblazen...

Dick de Boer zei

Ja, ik had het gezien! Ik heb de winkel in Utrecht (voor mij het dichtst bij) al opgezocht!

Ga er de beslist een keer heen! Mijn ervaringen zul je hier lezen....

Peter zei

Het wordt wel wat verwarrend met al die anoniemen hier. ;-)
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het met die roestige spijkers op straat reuze meevalt. Ik krijg wel met een zekere regelmaat kleine stukje glas in mijn voet, maar die zijn er in het algemeen zonder al te veel moeite wel weer uit te peuteren. De slijtage aan de voeten zelf valt echt wel mee, maar het is natuurlijk wel een kwestie van rustig opbouwen. Ik ben in september 2006 begonnen, en ik ben nu weer zo ver dat de beperking in mijn lopen niet echt door mijn voeten wordt bepaald. Afgelopen week liep ik ruim 56 km, en dat had ik zelfs in mijn geschoeide loopleven nog nooit gedaan.
Dick, veel succes gewenst in elk geval, ik ben erg benieuwd naar je verdere belevenissen.

Peter