10 december 2007

Even voorzichtig aan

De laatste weken kreeg ik toch meer en meer last van wat ochtend pijn (of stijfheid) in mijn hakken en mijn achillespees. Niet ernstig hoor, maar als ik alles mag geloven wat ik hier over lees is dat een mogelijk begin van blessures. Voorzichtig aan dus!

Zoals ik eerder beschreef loop ik al een tijdje met middenvoet landing. Daarbij komt nog dat ik onlangs ook mijn extra zooltjes aan de wilgen heb gehangen. (Zie hier.) Ik denk dat alles bij elkaar dit toch wat te veel te snel is. Ik heb de proef op de som genomen door gisteren ochtend mijn duurloop weer te lopen op mijn New Balance mét zooltjes. Het ziet er naar uit dat dat meteen een stuk beter gaat! Destijds waarschuwde de trainers van Zuidwal mij al dat die extra zooltjes niet te lang moesten blijven zitten, omdat daardoor je achillespezen te kort worden. Ik heb die waarschuwing in de wind geslagen, en ruim een jaar met de zooltjes gelopen. Het kost nu (blijkbaar) meer moeite om er weer vanaf te komen!

En dat komt weer slecht uit met mijn blote-voeten project. Zooltjes blijven zo moeilijk zitten onder blote voeten. Maar zoals ik in de kop al aanhaal: Niet te snel! Ik wil (op aanraden van ervaringsdeskundigen bij Chat'n'Run) nu op korte termijn beginnen met wandelen op blote voeten, zodat mijn voetzolen kunnen wennen aan direct grond contact. Het lopen op dunne zooltjes om de voorvoetlanding wat langer te kunnen volhouden stel ik uit, eerst maar eens wennen aan hardloopschoenen zonder verhoogde hakken....

Jammer, maar alles heeft zijn tijd nodig!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Laat ik je één advies geven. Stop met het blote voeten project! Je bent vatbaar voor blessures. En dat zal alleen maar toenemen naarmate je ouder wordt. Waarom toch dat risico? De voortekenen liegen niet.

Wandelen op blote voeten is goed om eelt te kweken, maar doet niets aan de landing op de bal van de voet. Bij wandelen land je immers op de hak. Bij hardlopen op de bal van de voet zijn de krachten op de kuitspieren (en achillespees) aanzienlijk.

Een blote voeten project zou wel eens vele jaren kunnen gaan duren. Tussentijds blessures en een half bakken loopstijl omdat je niet kan kiezen tussen het een of het andere.

Dick de Boer zei

Beste Anoniem,
Ik stel je zorg erg op prijs. Maar ik kan je verzekeren dat ik erg voorzichtig ben. Het wandelen ga ik (uitsluitend) doen om mijn voetzolen te laten wennen, ik snap dat dat niets traint voor de voorvoetlanding. Voor dat laatste ga ik dus iets voorzichtiger te werk, juist ivm het blessure risico!

Waarom het risico? Wel omdat het een enorme voldoening geeft om op blote voeten te lopen. Die eerste 8 minuten vorige week heeft mij geheel overtuigd. Als ik nooit risico zou nemen, zou ik nu ook niet (gewoon) hardlopen....

Bovendien ben ik zelf overtuigd dat voeten, spieren en pezen alleen maar beter gaan functioneren wanneer ze *niet* ingepakt zijn.

Groeten
Dick