23 december 2007

Terug naar de natuur

Vandaag heb ik mijn meter thuisgelaten. Normaal ben ik verknocht aan mijn hartslagmeter, de S625X van polar, hartslag met snelheid. Ik kick daar een beetje op. Ik houd van techniek, en kijk vaak op mijn klokje om te zien hoe snel ik ga.

Puur objectief gezien is dat non-informatie. Ik loop (of behoor te lopen) omdat ik het leuk vind, en misschien ook om te trainen. Zelfs als je fanatiek traint voor hogere snelheden, heeft het geen zin om een snelheidsmeter mee te nemen. Je kunt nu eenmaal niet harder dan je kunt.

Het controleren van die snelheid onderweg is een soort zelfbevrediging. Goh, ik ga nu 14km/h! Het heeft geen zin.... Het is wel leuk, maar het heeft geen zin. In het kader van mijn blote voeten lopen moet ik er een beetje vanaf. Een footpod kun je natuurlijk niet vast maken op blote voeten. En hoewel ik het daadwerkelijke blote voeten lopen pas in de zomer (of lente?) wil beginnen, zie ik dit als stap 1, het afkicken van mij techniek verslaving.

Wel, ik heb lekker gelopen. Ik weet niet hoe snel, ik weet niet hoever, ik weet zelfs niet of mijn hartslag niet te ver is opgelopen. Maar, ik heb wel lekker gelopen. En ik denk dat het zo'n 18 km was. En natuurlijk weet ik wel dat ik 110 minuten heb gelopen. Eigenlijk weet ik dus genoeg.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben het geheel niet met je eens. Een snelheidsmeter heeft wel degelijk zin. Als je bijvoorbeeld bij een duurloop een constante snelheid wil lopen of tijdens een wedstrijd vlak. Je kan dan gewoon zien of je te snel of te langzaam gaat. Overigens ben ik meer een GPS man. Garmin FR305 rulez!

Voor joggers maakt het allemaal niet uit, maar bij een gericht trainingsprogramma voor hardlopers wel. Je kan trainen op basis van hartslag óf op basis van tempo.

Dick de Boer zei

Beste anoniem,

Natuurlijk heb je wel gelijk. Wat ik probeer te vertellen is dat ik op een gegeven moment te veel leunde op mijn meter. Waarbij ik wel vind dat de hartslagmeter belangrijker is. Ik gebruik de snelheidsmeter (nu nog steeds) om tijdens een wedstrijd mijn streeftempo in de gaten te houden.

Ik heb mijn meter ook niet voorgoed weg gedaan, maar ik ga af en toe zonder lopen. Dat geeft mij mijn gevoel voor hardlopen terug.

Garmin FR305 is vast een heel goede meter, ik heb daar niets op tegen. Ik werk zelf ook wel met GPS, maar dan meer voor out-door activiteiten. Voor hardlopen hang ik erg aan de footpod, vanwege de betere actuele snelheids aanduiding.