01 december 2007

Mijn schoenen

"Je moet om hard te lopen goede schoenen gebruiken" werd mij altijd gezegd. En inderdaad die paar keer dat ik jaren geleden ging hardlopen op gewone gympen (wist ik veel) ging ik steevast door mijn rug. Ik maakte twee fouten: Ik liep te hard van stapel, en mijn schoenen klopte niet.

Twee jaar geleden begon ik onder begeleiding met hardlopen. Ook kocht ik in die tijd mijn eerste dure hardloopschoenen, de New Balance 844. Die had een goede demping en ik kon er vlijtig op bonken. Een jaar later kocht ik opnieuw deze schoen met als gedachten 'never change a winning team!". Mijn eerste paar was inmiddels aardig af- en uitgelopen. Volgens TriRun (mijn hardloopzaak) zat er niet veel demping meer in die schoenen. Vanwege achillespees klachten kocht ik ook een paar binnen zooltjes waarmee de klachten minder werden en op wat langere termijn over gingen. (zie ook hier) Die zooltjes heb ik er nooit meer uitgehaald. (Ze zaten ook héél stevig geplakt)

Daar liep ik, geheel gesteund en beschermd, met mijn voetjes kon niets meer gebeuren. Het leek mij toch geen erg natuurlijke situatie. Hadden de oermensen vroeger ook van die hightech schoenen? Een Neanderthaler op Nikes???

Nee, er zit dus blijkbaar iets erg verkeerd. In plaats van goed op de techniek te letten, en netjes te lopen, kopen wij met z'n allen dure schoenen, en dan maakt dat allemaal niet zoveel uit. Ik ben dus het afgelopen jaar erg op de techniek gaan letten. Ook heb ik een korte cursus bij onze atletiek vereniging gevolgd. Ik heb Pose, BK en Chi geprobeerd. Uiteindelijk trok BK mij het meest, en ben me daarop gaan concentreren.

Nu een jaar later gaat het aardig met BK. Niet dat ik er al ben, maar inmiddels ben ik volkomen van mijn haklanding af. Ik kan terug in de tijd. Letterlijk, ik heb mijn nieuwe New Balance in de kast gezet. (Ze waren inmiddels ook al weer een jaar oud) en ben over gestapt op mijn eerste paar. Net zo versleten als de New Balance van dit jaar, maar zonder de zooltjes. Dan kunnen mijn achillespezen weer een beetje wennen. De volgende stap zal ik doen op schoenen met slechts dunne leren zooltjes. Ik moet langzaam wennen aan de situatie waarbij mijn voeten voor zichzelf kunnen zorgen... Bloot-Voet lopen! Geplanned voor komende zomer.

Geen opmerkingen: